2015. július 22., szerda

Empuriabrava, Európa legnagyobb lakott kikötője

Empuriabrava - kirándulás Európa legnagyobb lakott kikitőjébeKözel hat hónap után hazaérkeztünk Dél-Afrikából. Lassan a helyére került minden, kilakoltattuk a pókokat is (a hálóikkal együtt). Mindenből megvolt az első: első úszás a tengerben, első kávé a tengerparton, bejelentkezés családnál, barátoknál, első séta...

Még napokig nem vettük le a robogót, annyira élveztük, hogy végre sétálhatunk. Megünnepeltük Péter névnapját is kedvenc kínai éttermünkben, és bejártuk az egész környéket.

Jó újra itthon, de pár nap után már be vagyunk sózva (hiába, javíthatatlanok vagyunk ezen a téren, ezért is utazunk már 3 éve). Itt az ideje valami új impulzusnak! Új úti célunk Empuriabrava, a Costa Brava-n található legnagyobb európai lakott kikötő.

Empuriabrava, a spanyol "Velence"

Reggel korán robogóra pattanunk (Rozi aksija is rászorult egy kis töltésre, hogy beinduljon a kicsike...), és a spanyol határ felé vettük az irányt.

Empuriabrava felé menet kávé Le Perthus-ben
Le Perthus, kötelező kávézós megálló. A határ menti városka különlegessége, hogy a főút egyik oldala még francia, a másik pedig már spanyol

Empuriabrava

Még egy kis motorozás, és megérkezünk Empuriabrava-ba, ahol minden szombat délelőtt kilométernyi piac van a tengerparton.

Empuriabrava szombati piac a tengerparton
Empuriabrava - piac a tengerparton. Rekkenő a hőség, ezért jól jön az árusok gondoskodó árnyékolása

Van itt minden, mi szem-szájnak ingere, a bugyitól a rózsaszín táncoló kiskutyán át az olcsó gyümölcsig.

A piacozásról kitikkadva lehuppanunk a kikötő egyik árnyas kávézójában.

Empuriabrava kikötő
Empuriabrava - kikötői egyveleg

Elbeszélgetünk a kávézó francia tulajával, ő mesél arról, hogyan is alakult ki, majd nőtte ki magát Empuriabrava.

"Kezdetben itt termőföldek voltak" - kezdi a történetet. Aztán úgy 40 évvel ezelőtt két német úriembernek jött az a nagyszerű ötlete, hogy felvásárolja ezeket a területeket, és ott kialakítson egy közel 30km hosszú csatornarendszert.

Empuriabrava - a kezdetek
Empuriabrava - a kezdetek... Ez a két kép a kávézó falán lóg. Balra a termőföldek, jobbra a főcsatorna ásása látható

A csatornák mentén lévő építési telkeket lépésenként eladták, kiépült a kikötő is, ami évente 8.000 hajót fogad évente.

Empuriabrava lagunák

Az ötletgazdák leszármazottai a mai napig visszajárnak ide, és egyikük irányítja a kikötőt.

A spanyol "kis Velence" lagúnáit legjobban hajóval lehet felfedezni. Az út kb. egy órás, van lehetőség csónakbérlésre, nem kell hozzá jogosítvány sem, és GPS biztosítja, hogy ne tévedj el.

Empuriabrava - csatornatúra eco boats-al
Empuriabrava - csatornatúra eco boats-al (2 főre kb. 35€ kiadás az 1 órás túra). Elektromos, csendes, persze nem lehet vele száguldozni...

Kellemes piknik a tengerparton, és már indulunk is visszafelé. Következő állomás: Rosas (ejtsd: roszasz).

Empuriabrava - úton visszafelé: Rosas, a Costa Brava egyik gyöngyszeme
Rosas, a Costa Brava egyik gyöngyszeme

Hazafelé megállunk még La Jonquera-ban (ejtsd: lazsonkera). Ez szinte kötelező megálló minden Spanyolországból hazatérő franciának, mert rendkívül kedvező áron lehet bevásárolni, főleg az alkohol, a dohány és a hús kerül jelentősen kevesebbe. Egy bevásárlásnál akár 30-40%-ot lehet spórolni, így a határ közeli franciák rendszeresen átjárnak bevásárolni.

Egy gyors vacsora a lakóautóban, és már indulunk is az esti programokra. Kezdünk egy tengerparti ír-francia koncerttel a kikötőben. A zongorista hölgy egy vitorlás hajóval járja a világot, és koncerteket ad a kikötőkben. Ezen az estén kiegészül a zenei élmény a helyi artista csoport külön erre az alkalomra komponált előadásával.

Empuriabrava után koncert a tengerparton
Koncert a Canet Plage-i kikötőben - Pianocean: Sailing the world with a piano

A nap mCanet Plage - szezonnyitó tűzijáték a tengerparton
A nap méltó befejezése a szezonnyitó tűzijáték a tengerparton

Dél-Afrikában Tamás barátunktól hallottuk gyakran nap végén az alábbi mondatot: "Megint egy "szar" nap Afrikában". Ennek mintájára megkomponáltuk a saját szlogenünket: Megint egy "szar" nap a dél-francia tengerparton... :)