2013. február 28., csütörtök

Elvágjuk a köldökzsinórt - félig-meddig

Viszlát Azúr part - irány a 3 "szent"!

Indulás: Antibes – 2012/12/10
Érkezés: Saint-Raphaël – 2012/12/10
Távolság: 53 km
Autópálya díjak: 8,30€

A nyári-őszi hónapokban megküzdöttünk a francia adminisztrációval, búcsút vettünk a barátoktól, berendeztük és belaktuk "guruló garzonunkat", és a robogót is sikerült felapplikálni a motortartóra.
Eljött az idő, hogy mozgásba lendüljünk, és elinduljunk a következő állomáshely felé!

Az új terület még mindig nem lesz teljesen ismeretlen. A Saint-Raphael-től (ejtsd: szenrafael) Saint-Tropez-ig (ejtsd: szentropé) húzódó részt még nizzai éveink alatt bebarangoltuk. Egy Saint-Raphael-ben élő magyar házaspár rezidenciájának parkolójában verünk tanyát, és ezzel 83-asok leszünk, azaz a 06-os megyéből átlépünk a 83-asba.

Mandelieu és Saint-Raphael között az Esterel (ejtsd: eszterel) hegységen vezet át az út. A vörös sziklák övezte meredek partoknál kiválóan lehet búvárkodni.

Első lendülettel felfedezzük Saint-Raphaël városát, és megtaláljuk az „irodánkat”, ami a helyi kulturális központban (Centre Culturel – ejtsd: szantr kültürel) lesz. Itt töltjük majd munkás napjainkat, a hely kellemes, jó az internet, van nyomtatási és fénymásolási lehetőség. Ráadásul itt a médiathèque (ejtsd: médiatek - a könyvtár fejlettebb formája, nemcsak könyvek, folyóiratok, stb. de audio-vizuális anyagok is vanna) egy épületben van a helyi zeneiskolával, így még lesz részünk több koncertben is.

Még az ünnepek előtt bejárjuk a környéket: Saint-Raphaël és Fréjus (ejtsd: frézsüsz) szinte össze vannak nőve, így ezt a 2 várost egyben is lehet kezelni.

Saint-Raphaël
Megye Var
Lakosság 33 603 (2010)

Saint-Raphaël  - kikötő

Előtérben Fréjus Plage, a háttérben Saint-Rapahel. Nem nagy a távolság.

Ez egy lakópark Fréjus-ben, egy belső kikötővel. Az épületeket kis hidakon lehet megközelíteni. Sok kis terqszos kávézó, étterem tarkítja a lakónegyedet. Nekünk nagyon tetszett!

Innen csak néhány kilométerre fekszik a Saint-Aygulf (ejtsd: szen ajgülf) nevezetű település, ahol külön partszakaszt tartanak fenn a kitesurf (ejtsd: kájtszörf) szerelmeseinek. A hely talán egyetlen furcsasága, hogy a kite-os partszakaszra a nudista strandon keresztül vezet az út. Elég viccesen festettünk talpig neoprémben a sok nudista között.

Saint-Aygulf az egyik francia kite paradicsom. Először 2011-ben fedeztük fel ezt a helyet, akkor kitesurf bajnokságot rendeztek itt.

Teszünk egy nagy kört Sainte-Maxime és St-Tropez érintésével.

Sainte-Maxime  -  kikötő

Ez egy újabb része Saint-Maxime-nak. 2012 őszén ezen a parton rendeztek egy repülős napot légi bemutatóval, repülő-, és helikopter szimulátorokkal, stb.

Az egyik kihagyhatatlan úti cél itt délen St-Tropez (ejtsd: szentropé). Nem csak a turisták ostromolják, de számos híresség is kötelező megállónak tekinti (vigyázat! az árakat is inkább az úri közönségre szabják). Szezonban igen nehéz megközelíteni, elég gyakorik a dugók a ki-, és bevezető szakaszokon. A forró autóban töltött órák megkeseríthetik a városka nyújtotta élményt, ezért aki teheti, jöjjön inkább hajóval Nizzából, Cannes-ból, stb. A hajós megközelítés különösen javallott azoknak, akik ősszel (szeptember - november) látogatnak ide a nagy leárazások idején (franciául braderie - ejtsd: brádri). Ilyenkor minden üzlet kipakolja árukészletét a bolt elé, amit igen jelentős kedvezménnyel árusít (bár már az induló árak sem alacsonyak!). A hajós társaságok erre az alkalomra külön "bevásárló" járatokat szerveznek.

Saint-Tropez  -  kikötő: innen indulnak sétahajók az öbölbe, ahonnan jól látszik a híresek és gazdagok rezidenciái, valamint a filmforgatások helyszinei

Saint-Tropez - látkép

Saint-Tropez több filmforgatás helyszíne is volt.Az egyik leghíresebb a Louis de Funes által alakított Saint-Tropez-i csendőr című film, és annak folytatásai.

Jelenet a filmből

Van egy itteni specialitás, amit érdemes megkóstolni. Ez a tarte tropézienne (ejtsd: tárt tropézienn - Saint-Tropez-i süti). Képzelj el egy a magyar krémeshez hasonló tölteléket két piskótalap közé töltve. Nem sajnálják sem a tésztát, sem a krémet, sem az adagot, így egy szelettel akár ketten is jól lehet lakni. Ínyenceknek kötelező a kóstoló!

A tengerparti túra után belátogatunk Draguignan-ba (ejtsd: draginyan) is. Kétszer indultunk el ide bolhapiacra, de egyszer sem jártunk sikerrel. Kicsit kárpótolt bennünket a karácsonyi vásár, de azért az nem az igazi...

Draguignan - belváros

Itt kerül sor viszont első tarisznya piknikünkre. Kiválasztunk egy pékséget, ami előtt vannak székek és asztalok, ideális egy kis délidei csemegézéshez. Itt vesszük meg a baguette-et (ejtsd: bagett - hosszúkás francia kenyér), ami még meleg. A tarisznyából előkerülnek a belevalók is: piros pesto (ejtsd: peszto - olasz tésztaszósz, ami kenyérre kenve is nagyon finom), és oliva olajban pácolt, grillezett paprika szeletek. Annyira finom a kenyér, és olyan jól esik a melege így decemberben, hogy bevállalunk belőle egy másodikat is!

Baguette, ami sosem ér haza egészben, egyszerűen muszáj lecsípni a csücskét!

Egy kisebb motoros kiruccanás alkalmával rátalálunk egy belső tóra kb. 100 méterre a tengertől Itt kerül sor később az első hajvágásra, méghozzá a tengerparton, igen, mindezt télen! Bázisunktól nem messze találunk egy kellemes, szélvédett partszakaszt, ahol az újdonsült borbély 8Adrienne) nekilát a „birkanyírásnak”:

Péter hajvágás előtt, még nagy "lobonccal"...

...és hajvágás után. Azért így sokkal csinosabb!

Többek között ezért is szeretünk robogóval közlekedni, hisz sokkal könnyebb felfedezni olyan helyeket, amik nem szerepelnek az útikönyvben. Ez viszont az első év a robogó megvásárlása óta, hogy télen is sokat motorozunk. Eddig nem volt arra vonatkozó tapasztalatunk, milyen szakadó esőben, vagy hidegben motorozni akár hosszabb távokat is.
Hát itt a remek alkalom beszerezni a sísapkát a bukósisak alá, rendszeresíteni a poncsót az elázás ellen, és felfedezni a robogó fűtés! Ez nem más, mint egy 5 literes műanyag kanna megtöltve meleg vízzel a 2 utas között.

A motorozás mellett bankrabláshoz is kiválóan alkalmas, bár ezt az utóbbit még nem próbáltam...

Az ünnepek előtt visszahúz a szívünk Cannes-ba (ejtsd: kánn), itt is bebarangoljuk a karácsonyi vásárt, vidámparkot, az ünnepi fényekben díszelgő utcákat.

Karácsony...
Kézzel faragott töklámpások - Cannes karácsonyi vásár

Cannes - karácsonyi falu - vidámpark

Nosztalgiázunk egy kicsit és összefutunk kedves barátunkkal, Gáborral, akinél értékes, Magyarországról érkezett kincsek várnak ránk: flanel ágynemű (a hideg téli estékre); intercom, hogy motorozás közben emberi hangon tudjunk csevegni; LED sor, ami a közelgő ünnep fényét emeli majd. Egy kis elő karácsony ajándékokkal...

Persze, nem tudjuk meghazudtolni magunkat most sem! Barátunk panaszolja, hogy felesége szülés utáni depresszióban szenved, és a gyógyszerek nem sokat javítanak az állapotán, sőt!

Kibújik hát belőlünk a vitamin-szakember (2007-2008-ban 10 vitaminboltból álló hálózatunk volt Kelet-Magyarországon), és összeállítunk egy masszív csomagot neki. Ők ezeket a táplálék kiegészítőket be is szerzik, és a vitaminnal való feltöltődés pozitív hatása már 1-2 hét múlva jelentkezik.

Lehet ennél szebb karácsonyi ajándékot adni és kapni? Nem valószínű.

Az első lakókarácsony!

Mivel már decembert írunk, természetesen a Saint-Raphael-i karácsonyi falu, és programok felderítése sem maradhat ki. Bár az időjárás ezt egyáltalán nem igazolja: kellemesen enyhe az idő, nap közben szikrázóan süt a nap…, kicsit képzavaros a pálmafás karácsony.

A helyi zeneiskola jóvoltából 2 karácsonyi koncerten is van szerencsék részt venni, ez jó előkészítése az ünnepi hangulatnak.
Ezt csak fokozza a karácsonyi falu és jégpálya, ahol a helyi szervezők erőn felül teljesítenek, hogy odavarázsoljanak egy kis telet a látogatóknak. Aztán a készülődés kicsúcsosodik a karácsonyi menühöz történő bevásárlással.

Karácsonyi hangulat I.

Karácsonyi hangulat II.

Kis karácsony, nagy karácsony!

Már december 23-án elkezdjük az ünneplést. Délután mozi és masszázs, majd vacsora egy kínai all you can eat (ejtsd: ól ju ken ít – annyit ehetsz, amennyi beléd fér) étteremben.

Buffet á volonté (ejtsd: büfé á volonté) - "annyit ehet, amennyi beléd fér" büfé

Ennek az étteremnek több előnye is van:
- egyszeri befizetés ellenében (11 és 17€ között/fő) önkiszolgáló rendszerben ehetsz, amennyit csak bírsz (a pazarlást azonban itt is büntetik)
- meg tudsz kóstolni olyan ínyencségeket, amik elsőre bizony furcsán néznek ki: rántott békacomb, osztriga, csiga, stb. Ezekért bizony egyenként kellene kifizetned a vacsorád árát, ha meg akarnád kóstolni őket.

Tengeri herkentyűk pénztárca kímélő kipróbálására az egyik legjobb hely egy ilyen all you can eat étterem

Aztán eljött a december 24. A napot lakó rendezéssel kezdtük: rendrakás, takarítás (max. 15 perc alatt kész van!), aztán jött a díszítés. Fenyőágból és piros bogyós termésekből készült csokrok kerültek a szekrényajtókra. Az asztal fő helyére pedig gyertyából és mézeskalácsból készült kompozíció került.

Karácsonyi hangulat a lakóautóban

Iorek (lakóautónk) talpig díszben, jöhet a főzőcske, de okosan! A lakóautóban is nagy szolgálatot tesz az energiatakarékos zepter edénykészlet, mert negyedannyi energiával készülhetnek el az ünnepi finomságok. Mi is díszbe öltöztetjük magunkat, gyertyagyújtás, nagy lakoma, aztán telefon a családnak zárja a programot.

A karácsonyi menü:
- hamis húsleves májgaluskával
- rántott csirkemáj krumplipürével
- mézes gyümölcsök

Ízletesen, forrón tálalva...

Rántott máj - mikor megismertem Pétert, ez volt az egyik a "3M"-ből (Máj, Mák, Meg a dió), amit nem szeretett. Pár év eltelt azóta, és az ő kívánságára kerül a rántott máj a karácsonyi menübe.

Ebben az időszakban van a Saint-Raphaël-i  Fête de la Lumière (ejtsd: fet dö la lümier – A Fény ünnepe). Zenére komponált színes fényjátékok az épületeken, felvonulások, és még sok más zenés-fényes program.

A Fény Ünnepe  -  Saint-Raphael 2012-13

Fényjáték a Saint-Raphael-i katedrális homlokzatán

A mi kedvencünk: egy spanyol társulat, akik előadásuk minden percében elkápráztatják a nézőket valami meglepetéssel. Hegedülő kerékpáros angyalok a levegőben, lufi- és konfetti áradat, fények, csillagszórók,…

Compagnie Theater Tol - zenélő angyalok az égben

Szép csendben, finom falatokkal telnek az ünnepek. A 2013-as esztendőt még Saint-Raphaël-ben köszöntjük. Eljön azonban az indulás ideje. 2013. január 3-án útnak eredünk következő bázisunk – Hyères/Toulon – felé.

Best of - ami a legjobban szerettünk:

-         első lakókarácsony :)
-         Fête de la Lumière: spanyol légi show
-         Fréjus: belső kikötő

Amit nem szerettünk:

-         az indokolatlanul drága kávé St-Tropez-ban
-         a kiabálós, panaszkodós szomszédasszony (akit végül sikerül kezelni)

Milyen volt az első "önálló" állomáshelyet megtalálni? Hogyan végeztünk el egy intenzív online marketing-értékesítési tanfolyamot állandó internet kapcsolat nélkül? Milyen egy algafarm vagy épp hogyan "termesztik" a franciák egyik nagy kedvencét, a csigát?

Mindezekre a kérdésekre a választ, valamint történetünk folytatását itt találod: Felnövünk a feladathoz - első önálló állomáshelyünk