2014. május 13., kedd

Milyen lakóautót vegyek?

Milyen lakóautót vegyek - campincarMilyen lakóautót vegyek? Ez egy teljesen jogos kérdés, amennyiben a lakóautó vásárlás mellett döntöttél. Bizony jól jött volna egy kis segítség nekünk is, amikor mi kerestünk lakóautót. Most megosztjuk Veled tapasztalatainkat, tanácsainkat...


Korábban már adtunk nézőpontokat ahhoz, hogy dönteni tudj lakókocsi vagy lakóautó, és a bérlés vagy vásárlás között. Amennyiben a lakóautó vétel mellett döntöttél, el tudom képzelni, mennyi kérdés kavaroghat most a fejedben. Élénken emlékszem még arra milyen volt, amikor mi tartottunk itt.


Lássuk, nekünk miért egy 22 éves lakóautóra esett a választásunk?


Kevés kempinges és zéró lakóautós tapasztalattal indultunk neki a dolognak. A választást és a vásárlást alapos keresgélés, utánajárás előzte meg. Péter bújta az autókereskedő honlapokat, lakóautó fórumokat bombázott szűnni nem akaró kérdéseivel. Akárcsak egy Hollywood-i szereplőválogatáson, elárasztott engem is információk, és fotók sokaságával. Több nizzai lakóautó kereskedőnél is voltunk, hogy élőben is el tudjuk képzelni a különböző típusokat: mekkora a hely, az ágy, mennyire praktikus az elosztás, stb.

Milyen lakóautót vegyek? - Mi többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ:

  • Lakóautó vagy lakókocsi?
  • Új, hipermodern vagy inkább régi lakóautót vegyünk, amit még arra gyártottak, hogy bírja a strapát?
  • Kicsit vegyünk, amivel akár a belvárosba is be lehet menni és egy normál méretű parkolóba beállni, vagy inkább nagyobbat, hiszen a tervek szerint akár éveken keresztül benne fogunk lakni?
  • Milyen fajtájú legyen a lakóautó? Integrál, fél integrál, alkóvos...?
  • Legyen robogótartója vagy inkább garázsos legyen?
  • Milyen legyen a belső elrendezése? 2 nappalis, körülős, nagy ágyas…?
  • ... és még hosszan sorolhatnám!

Elég gyorsan szembesültünk azzal, hogy legalább olyan nehéz kiválasztani egy megfelelő lakóautót, mint lakást vásárolni. Főleg, ha a feltett kérdéseinkre kapott válaszok totálisan ellent mondanak egymásnak: „csak modernt szabad venni”, „a régi csőrös az igazi, az mindent kibír”, „legyen kicsi, azzal városban is könnyű parkolni”, „csak nagyot szabad venni”, és még legalább egy komplett könyvet megtöltenének az érvek-ellenérvek.

Érdemes szem előtt tartani, hogy egy lakóautó esetében alapvetően 2 dolgot veszel:
  1. egy autót és
  2. egy mini garzont.
Ennek megfelelően több szempontot is figyelembe kell venni a választásnál. Míg az autót illetően inkább a férfiaké az utolsó szó, a felépítménynél jól jönnek a női meglátások.

Hogyan válasszunk lakóautót? – 8 egyszerű kérdés, amit "kötelezően ajánlott" megválaszolni lakóautó vásárlás előtt (a lista szabadon bővíthető a saját kérdéseiddel)

  Nézzük először az autót - Péter tollából:
1. Újat vagy használtat? Régit vagy modernt?
Mondhatnánk azt, hogy ez pénztárca kérdése. Hát, igen is, meg nem is. Korábbi bejegyzéseinkben már utaltunk arra, hogy lakókocsi vagy lakóautó vásárlás (vagy bérlés) előtt érdemes átgondolni, milyen gyakran fogod használni (évente 1-2x, minden hétvégén vagy benne élésre), mennyire akarsz biwakolni (biwak=lakóautós vadkemping) vagy nagyrészt kempingről kempingre fogsz járni, illetve mennyi időd van az utazásra-nyaralásra. Érdemes kiszámolni az ár-érték arányt.

Amennyiben rövidre szabott a szabadságod, és gyorsan oda akarsz érni a célállomásra, érdemesebb egy olyan gépet venni, amivel lehet vágtázni, bírja az iramot. De ha kényelmes-ráérős stílusban nyaralsz, nem kell feltétlenül plusz milliókat belefeccölni a lóérőkbe.

A modern lakóautók bírják a 120-130 km/h sebességet is, könnyebben felkaptatnak a szerpentinen, a régebbi típusokhoz képest van bennük csilli-villi elektronika, légkondi, meg miegymás. A sok, és gyakran bonyolult elektronikának azonban 2 hátulütője is lehet. A légkondi, sütő, mikro, TV, stb. hamar leszívja az aksikat, ami probléma lehet biwakolásnál, kevésbé lényeges, ha szinte minden éjszakát kempingben, 220V-ra feldugva töltesz. A másik gondja a bonyolult elektronikának, hogy ha a lakóautód leáll út közben egy elektronikus (vagy akár motorikus) hiba miatt, akkor ott "kötelező költségtényező" lesz a vontató és a szakszerviz, ahol majd a komputer sok pénzért megmondja, mi a baja a lakóautónak. Esélyed sincs arra, hogy kicserélj egy elszakadt szíjat, vagy kiégett égőt. Ha felnyitod a motorháztetőt, csak műanyag borítást látsz. Sok praktikus megoldás van ezekben az autókban, amik nagyon csábítóak lehetnek. Itt azt érdemes mérlegelni, hogy a szóban forgó kütyüt mennyire és mennyit fogod ténylegesen használni.

Ezzel szemben a "nyüsti", régi lakóautók motorikusan igen megbízhatóak, van hozzá alkatrész, akár olcsó pénzen bontóból is, és akár Afrika közepén egy "sufni tuning" típusú garázsban is képesek megszerelni, ami nem elhanyagolható tényező. Tény, hogy ezekkel nem feltétlenül vágtatsz őrült sebességgel, kicsit köhögnek-füstölnek hegymenetben, de bárhová elvisznek Téged biztonságban. Mindennel fel vannak szerelve, amire csak szükséged lehet.

2. Kicsit vagy nagyot? Pontosabban rövidet vagy hosszút?
Ez függ egyrészt attól, hogy milyen típusú utakat tervezel. Ha csak ketten vagytok, és 3 hét alatt be akarjátok járni fél Európát, ami sok mozgással jár, akkor érdemesebb egy kisebbet beszerezni, mert ezzel városban könnyebb mozogni, és elég neki egy normál méretű parkoló is. Egyszerűbb a manőverezés, a parkolás, egyszóval mozgékonyabb vagy.

Abban az esetben, ha többen mentek és/vagy hosszabb távra rendezkedsz be a lakóautódban, akkor jobb választás a hosszabb verzió. A parkolás, manőverezés egy kicsit nehezebb (főként az elején), de ezt ellensúlyozza a nagyobb térérzet, kényelem. Sokat jelent egy esős napon, ha mindenki kényelmesen el tud nyújtózni, és végig tudsz nézni a lakóautó teljes hosszán.

3. Teljesítmény? Turbó vagy sem?
Itt egyrészt az a kérdés, hogy mennyire sietsz, mennyire akarsz vágtatni, mert akkor kell a lóerő. Másrészt azt kell fontolóra venni, hogy milyen hosszú a lakóautód, 7 méter felett jól jön a turbó.

Szerintem a legfontosabb, hogy stabilan tudjon menni 80-90 km/h tempóval, hogy ne dudáljanak le az autópályán.

4. Motor- vagy biciklitartós vagy sem?
Ilyen tartozékot később is felszereltethetsz, ha az elején nem tudod eldönteni a kérdést. Amit itt érdemes megfontolni, az a mobilitás kérdése. Amennyiben minden egyes programra, városba, stb. lakóautóval akarsz menni, ott megfelelő (és nem túl drága!) parkolóhelyet akarsz keresni, akkor nem feltétlenül fontos a bicikli vagy a motor.

Ha viszont nem vagy szoros programhoz kötve, és szereted a spontaneitást, egy robogó, bicikli, elektromos roller, stb. jól jöhet. Csak letámasztod egy jó helyen a lakóautódat, és bebiciklizheted, -robogózhatod a környéket, elmehetsz bevásárolni, és a programok közvetlen közelében tudsz parkolni, ráadásul ingyen.
Az én javaslatom - ahogy én választanék ma:
  • inkább régi típus, kevés elektronikával, könnyen szerelhető motorikus résszel
  • hátul dupla kerék (egymás mellet vagy mögött), mert a legnagyobb aggodalom ezek teherbírása
  • belső elektronikája ne legyen túl bonyolult
  • legyen állófűtés: egyrészt ezt nem olcsó utólag belerakni, így viszont nem a gázt fogyasztja a fűtés
  • legyen benne solar panel
  • motortartó (esetleg ehhez elég nagy garázs); nekünk a lakóautó+robogó kombináció nagyon bevált az elmúlt 2 évben


Jöjjön a lakórész, a guruló garzon:
5. Kicsit vagy nagyot?
Nos, több szempontot meg kell vizsgálni ahhoz, hogy erre a kérdésre megtaláld a helyes választ. Például:

- Benne akarsz lakni, hosszabb utakat tervezel, és minden évszakban - télen is - használni akarod, akkor érdemesebb nagyobbat választani, hogy rossz idő esetén is kényelmes, otthonos legyen. Ha nagyobb a lakóautó, nem kell minden este és reggel átalakítani az üldögélős részt alvóssá. Fontos, hogy ne legyen egy merő pakolás az egész út. Az sem elhanyagolható, hogy nagyobb méreteknél több esély van az elvonulásra, a személyes tér kialakítására.

- 3 hét szabadságotok van, ketten mentek az asszonnyal, és fél Európát be akarjátok járni, akkor egy kisebb lakóautó jobb, mert egyszerűbb a parkolás, akár városon belül is, gyors, mozgékony, emellett 2 személyre megad minden kényelmet.

- Gyerekekkel mentek. Nekik nagyobb a mozgásigényük, nehezebben ülnek meg a fenekükön, főleg, ha szakad az eső, és a kutyát kár kiverni. Ebben az esetben kell a nagyobb hely, nem árt, ha az út végére nem mentek egymás agyára.

- Hányan mentek vele? Mennyi embert kell egyszerre etetni, leültetni, altatni? Minél többen vagytok, annál szűkebbnek fog tűnni a tér. Ilyenkor jó szolgálatot tehet a lakóautó mellett gyorsan felállítható sátor...


Javaslatunk:

Ha szélvész szarvasként akarsz mindent látni és nagy sebességgel haladni, plusz bemenni az események sűrűjébe, akkor egy kisebb furgon méretű fürge paripa a megfelelőbb.
Ha komótosan, "lassan járj, tovább érsz" alapon haladsz, akkor szerintem az eső, a főzés a pihenés miatt jobb a nagyobb. A nagyobbat itt úgy értem, hogy kettő embernek. Ha sokan mentek, akkor inkább húzzatok magatok után még egy lakókocsit is, mert el sem tudom képzelni, hogy a mi 7 ágyas lakóautónkban, amiben van egy hat személyes étkező, hogyan mozognánk ennyien. Ha csak el kellene ugrani egy koncertre, vagy egy-két estére nyáron valahova akkor megoldanánk, de ezzel szerintem tele is lenne a wc. :-)

6. Alvás: Fix ágyas, alkóvos, lehúzható ágyas...?
Nézzük sorjában a szempontokat:

- Nem baj, ha szereted a párod (meg akikkel együtt utazol), mert megesik, hogy éjjel át kell mászni a másikon, tolerálni kell a kisebb térben a másik rosszabb hangulatát, fáradtságát, esetleges betegségét. A tolerancia persze az egész utazásra igaz, akár lakóautóval, akár lakókocsival mentek, vagy szállodában alszotok. Kivételt képez, ha olyan lakóautót veszel, amiben hátul van egy fix, körbejárhatós francia ágy, ebben az esetben könnyebb a mozgás. Ez azonban nappal egy holt tér, ami nem többfunkciós, nem nagyon lehet kihasználni. Egy fokkal jobb megoldás, ha ezalatt a fix ágy alatt van egy kisebb garázs, így legalább 2 funkciót betölt ez a tér.

- Ha idős, beteg, mozgásodban korlátozott, tériszonyos, esetleg pocakos vagy, akkor ne válasz olyan lakóautót, amelyikben fel kell mászni az ágyra.

- Kényelmesebb, ha nem kell minden este-reggel ágyazni, és a nappali-étkezőt átalakítani alvóhellyé, aztán vissza.

- Gyerekekkel utazol? Itt figyelembe kell venni a csemeték korát és nemét. Amíg kicsik, jobban igénylik a szülő jelenlétét, esetleg éjszaka 1-2x (vagy többször...) fel kell kelni hozzájuk. Amikor nagyobbak, akkor szeretnek egy kicsit elvonulni, "kuckózni", jobb olyan lakóautót választani, ahol lehet saját "szobájuk". Amennyiben külön neműek, és nem akarod őket közös ágyban altatni, jó megoldás lehet a függönnyel lezárható emeletes ágyas megoldás. Így a gyerekeknek nem kell beágyazni reggel, és nap közben is visszavonulhatnak, ha arra támad kedvük.

A mi nézőpontunk szerint kár fix ágyra elpazarolni a lakóautó értékes négyzetmétereit. Jobb, ha az ágy az alkóvban van, vagy éjszakára csak le kell húzni a plafonról, és még ágyazni sem kell.
 
7. Lakóautó télen-nyáron?
- Amennyiben télen is használni akarod a lakóautódat, akkor érdemes olyat választani, ahol az egyes terek tolóajtóval vagy függönnyel leválaszthatóak, így nem kell az egész lakóteret fűteni. A leválaszthatóság áldás éjszaka is, főleg ha valaki a családból, csapatból horkol, és jó szolgálatot tesz akkor is, ha el akarsz vonulni egy kicsit... Lakóautózás télen - fűtés tippek itt »

8. Garázsos vagy nem garázsos?
- A garázsost hajlamos vagy telepakolni mindenféle "lommal", akár csak otthon. Az üres tereket az ember előbb-utóbb megtölti mindenfélével. Viszel magaddal még 2 széket, még egy gázpalackot, mert ugye sose lehet tudni, jól jöhet az még...

- Előnyös lehet viszont a garázs, ha pl. cross motorozol (vagy más hasonló hobbid van, pl. búvárkodás, stb.), és ahhoz kell mindenféle felszerelés, meg pótkütyü. Ezeknek ideális helye lesz a garázsban.
 
- Amennyiben nem garázsos a lakóautód, és kell plusz rakodótér, vegyél tetőboxot, ez jól helyettesíti a garázst. Olyan dolgokat tárolj benne, amik nem kellenek minden nap, hogy ne kelljen naponta felmásznod a lakóautó tetejére.
 
További kérdéseid vannak, amikre nincs meg a válasz? Írd ide a kommentek közé a kérdésed, és örömmel megválaszoljuk!
Milyen lakóautót válasszak - további kérdések

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése