2014. május 16., péntek

Kite vitorlázás - Szeles és extrém sportok

kite vitorlázás - vitorlát bonts!Kite vitorlázás - A tavasz nálunk a szél, a vitorlázás és egyéb szeles sportok jegyében telik. Maga a vitorlázás már régóta szerepel a kipróbálandó dolgok listáján, és mivel tengerparton töltjük napjainkat, itt a remek alkalom, hogy megismerkedjünk az alapokkal. azt is megtudjuk, hogy ami a szelet illeti, a kevesebb több, legyen szó kite-ról, szörfről, vitorlázásról, vagy extrém sportokról.

A tavaszi történet a vitorlázással indul. Péternek van motorcsónak vezető engedélye, de a motoros és a vitorlás hajóknak semmi közük egymáshoz. Még mielőtt belevetnénk magunkat ebbe az új hobbiba, olyan lehetőségekre vadászunk, ahol kipróbálhatjuk, tetszik-e egyáltalán a dolog.

Ha más eredményt akarsz, változtass a szokásaidon!

Első nekifutásból megváltoztattuk a reggeli sétánk útvonalát, és a kikötő felé kezdtünk kerülni egy nagyot. Itt nagyobb esély volt összefutni hajótulajdonosokkal. A váltásnak meg is lett az eredménye, mert össze hozott minket Derekkel, aki az alábbi fotón látható vitorlás büszke tulajdonosa.

kite vitorlázás - L'Aventurier, Dereck hajója
L'Aventurier (ejtsd: lavantürié - A Kalandor) - Derek hajója

Derek és felesége angolok. Évekkel ezelőtt eladták angliai házukat, és leköltöztek Dél-Franciaországba. Derek meginvitál bennünket a hajójára, így felmérhetjük a belső helyviszonyokat. A vitorlás egyben Derek festőműhelye is, így "művészi rend" fogad minket. Lenyűgöző a berendezés kompaktsága, minden jól átgondolt, maximális és nagyon logikus a helykihasználás. Akár egy lakóautóban. Egyelőre azonban a lakóautónkban még mindig több hely van!

Kite vitorlázás - Dereck vitorlásán
Derek 40 évig illusztrátorként dolgozott angliai reklámügynökségeknél. Ma akvarelleket fest a hajózásról, vitorlázásról, tengerről.

Péter számtalan kérdéssel árasztja el újdonsült barátunkat. Leginkább azt szeretné megtudni, mennyire bonyolult vitorlázni. Derek erre csak legyint, szerinte nem a navigáció itt a nehézség, azt magadtól is megtanulhatod, hanem a beparkolás a kikötőbe, ugyanis a vitorlás nem tud tolatni! Persze ő könnyen beszél, már 6 éves kora óta hajózik.

Kite vitorlázás - L'Aventurier tat
Idézet Derektől: «Kétszer igazán boldog az az ember, aki hajózásra adja a fejét. Először, amikor megveszi. Másodszor meg amikor eladja!»
Kite vitorlázás - vitorláson
Itt megnézheted Derek műveit: http://www.derekmoore.eu/

A következő reggelen beugrunk egy hajós iskolába, hátha tudnak valakit, akivel kimehetnénk, és belekóstolhatnánk a vitorlázásba. Gazdagabbak leszünk jó néhány információval a motoros hajós tanfolyamokról (több száz euró a tanfolyam díja, és csak 2 órát töltesz vízen...), és kapunk egy újabb ötletet, ami talán meghozza a várva várt eredményt.

Kite vitorlázás - vitorlás iskola
Iskolai vitorlásoktatás

Érdekesség:
  • Franciaországban nem kell jogsi vitorlásra, csak motoros hajóra
  • a tengerparti vidékeken az iskolai tanterv része a vitorlázás oktatás; a képen látható kis "szappantartókon" tanulnak navigálni a gyerkőcök

Irány a capitainerie (ejtsd: kapitenri - kikötői kapitányság)!

Következő lépésként a kikötői kapitányságon érdeklődünk. Megkapjuk a helyi yacht klub elnökének a telefonszámát, nála jelentkezünk a következő vasárnapi vitorlás futamra. Nagy izgalommal készülünk a NAGY napra, összeválogatunk egy szerintünk hajózható ruhatárat, megnézzük a szél előrejelzéseket, összekészítünk egy mini pikniket...

Elérkezett a vasárnap reggel. Felkerekedünk a kikötő felé. Ragyogóan süt a nap, fúj a szél, minden klappol, gondoljuk mi.

De sajnos az első próbálkozásunk meghiúsul. Sose találnád ki, miért. ÉPP A SZÉL MIATT! Mi eddig úgy gondoltuk laikus fejjel, hogy a vitorlázáshoz szél kell, de úgy látszik szélből is megárt a sok. Mint ahogy azt az öreg tengeri medvéktől megtudjuk, 30 km/h-nál erősebb szélben ki se mennek a kikötőből. Hát, ezen a vasárnapon bőven 50 km/h felett fújt a szél! Az persze megesik, hogy a nyílt tengeren nagyobb szél támad, és azt kezelni kell ott helyben, de ez a nap nem a mi napunk.

Kite vitorlázás - vitorlázásra várva
Vitorlásra várva - a kép csalóka: gyönyörű napsütés, de közben süvít a szél!

kite vitorlázás - vitorlás belső
Vitorlás belső - mindennel felszerelve

Miért érdekes a vitorlázás?
  • mert hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a Föld 2/3-a víz, így a hajó - legyen az vitorlás, motoros, evezős, stb. - egy remek közlekedési eszköz
  • mert baj esetén jó menekülési lehetőség, hisz nem kell hozzá üzemanyag, csak szél
  • mert így is meg lehet kerülni a világot: évente több, mint 300 francia család indul világ körüli útra vitorlással
  • mert vannak olyan tengerparti helyek, partszakaszok, amiket másképp nem láthatsz
  • mert tökéletesen passzol a small living (ejtsd: szmol living - kicsiben élni) koncepcióba, akárcsak egy lakóautó

Vitorlázás után jöjjön egy kis szörf - vízen és levegőben

Az egyelőre meghiúsult vitorlázás után más szeles sportokkal vigasztalódunk. 18 éve Leucate (ejtsd: lökát) ad helyet a Mondial du Vent (ejtsd: mondiál dü van) elnevezésű nemzetközi kite és szörfbajnokságnak. Aki ide ellátogat, az jó, ha számol a széllel. Ha nincs szél, akkor nincs verseny sem, se látnivaló. Ha meg fúj a szél, akkor érdemes anorákkal, sapkával, kapucnis pulcsival készülni...

kite vitorlázás - Mondial du Vent 2014
Mondial du Vent 2014 - Leucate: Szélből nem volt hiány!
Több száz kite és szörf - vízen és levegőben. Ez aztán a légi akrobatika!

Repülő szörfdeszkák után repülő kerékpárok és görkorcsolyák

Ezzel még nem volt vége az akrobatikának, és az extrém sportoknak. Idén Canet Plage (ejtsd: káné plázs) strandja volt a helyszíne a a BMX-versenynek. A szél továbbra is kitartóan fújt, reggel egy visszafogott 60 km/h-val indított, de csupán azért, hogy délutánra kontrázhasson egy 80 km/h sebességgel. A BMX-esek, görkorisok és deszkások kevésbé örültek a huzatos körülményeknek. Egy kerékpárral végrehajtott hátra szaltó ellenszélben, fűszerezve egy kis pofán nyomós homokkal nem a legegyszerűbb mutatvány. Ennek ellenére a fiúk kitettek magukért, mint azt a fotók is mutatják!

BMX-verseny-montage1

Te hová tervezed az idei nyaralást? Írd meg nekünk nyári terveidet a kommentek között!
lakókocsi lakóautó bérlés vagy vásárlás - további kérdések