2014. április 12., szombat

Lakóautós élet - Lakóautó guruló garzon

Lakóautó guruló garzonLakóautó a guruló garzon. 2 évvel ezelőtt cseréltük le életünket, és indultunk útnak lakóautóval. Nem csupán egy hosszú hétvégére, és nem is pár hetes-hónapos nyaralásra. A lakóautónkban rendeztük be új életünket.

A nomád életmód sok változással járt. A lakóautóban lakás, élés volt az egyik a változások közül, amire számítottunk, ami a mi döntésünk volt. Ettől persze még nem állíthatjuk, hogy tudtuk, mire vállalkozunk...

Lakóautó guruló garzon - Egy kis történelem!

2011. nyár: Ekkor fogalmazódott meg bennünk, pontosabban Péterben a lakóautózás, világlátás gondolata. Az első Beaduc-i kite-ozás alkalmával fedeztük fel a lakóautózást. Már akkor bekéredzkedtünk néhányba, érdeklődtünk a különféle paraméterekről: mekkora a víztartály, hány naponta kell üríteni a wc-t, stb.
2012. február: a felfedezés döntéssé érett, hosszas keresgélés után rátaláltunk Iorekre, a mi lakóautónkra! Ez egy 22 éves, FIAT Ducato Dethleffs 2,5 TD típusú lakóautó

2012. tavaszán folyik a mi Joreg névre hallgató lakóautónk "ráncfelvarrása" Magyarországon

2012. március: a kocka el van vetve! felmondjuk a nizzai lakás bérletét 1 hónapos felmondási idővel, április végéig kell kiköltöznünk.

2012. július eleje: visszaérkezünk új, guruló otthonunkkal a francia riviérára.
A lakóautós KEZDETEKről itt olvashatsz bővebben »

Itt találod élménybeszámolónkat arról, hogyan teltek az Első hónapok a lakóautóban »

Mivel olvasótáborunk egyik fele még sosem látott lakóautót, se lakókocsit közelről, így azon gondolkodtunk, hogy tegyük a méreteket kézzel foghatóbbá. Arra jutottunk, hogy jó viszonyítási alap lesz 2 dolog, egyrészt a mérhető méretek, másrészt az, hogy mi mindent tárolunk benne.

A bemutatót elkészítettük írásos-fotós beszámolóként, és videós formában is! A fotókon a "szűz", beköltözés előtti állapotokat látod, a videón pedig a jelenlegi felszereltséget használatban.

Kezdjük a méretekkel!

Joreg - a mi lakóautónk - 7 méter hosszú (plusz még fél méter a robogótartó miatt), 2,4 méter széles, és 3,1 méter magas (topboksszal együtt).
Lakóautó guruló garzon - külső méretek
Joreg külső méretei

Ezekkel jó tisztában lenni már az elején, és fejben tartani az út során, mert amíg csak autót vezetsz, addig eszedbe sem jut figyelni a magasság korlátozásokat, és a parkolás sem okoz különösebb gondot, amíg elférsz egy helyen. Amikor lakóautóra váltasz, figyelmesnek kell lenned városon belül is, gyakran 1,90 - 2 méterre korlátozzák a mélygarázsok, parkolóházak, felüljárók, sőt gyakran a sima kültéri parkolók behajtását.

Lakóautó guruló garzon - magasságkorlátozás
Az ilyen helyzeteket jobb elkerülni...

Lakóautó guruló garzon - külső méretek videó

Belső méretek:

Amit elöljáróban érdemes tudni, hogy a lakóautók be- és elrendezése rendkívül leleményes és praktikus csakúgy, mint a hajóké. Megvan bennük minden, amire egy lakásban szükséged van olyan elrendezésben, hogy az a legnagyobb kényelmet biztosítsa neked a méretekhez képest. Tulajdonképp olyan, mint egy szállodai szoba, ami ráadásul még gurul is, így magaddal viheted bármerre mész.

Két év lakóautóban élés után mi már nem egy lakóautóba, hanem az otthonunkba megyünk haza.

Az ajtón belépve rögtön az étkezőben találod magad. Jobbra fent az alkóv. Ez tulajdonképp egy francia ágy méretű fekvőhely éjjeli asztalka helyett beépített szekrényekkel, ami benyúlik a vezetőfülke fölé.
Lakóautó guruló garzon - franciaágy az alkóvban
Franciaágy az alkóvban - éjjeli kényelem 2 főre!

Ez nagyon kényelmes fekvőhelyet biztosít két felnőttnek, és mivel egy függönnyel lezárható, nagy előnye, hogy nem kell reggel beágyazni. Felülni ugyan csak görnyedten lehet, de az alváshoz megfelelő a belmagasság. A térérzethez hozzájárul a 3 ablak (2 oldal, és egy tetőablak - nagyon jó szolgálatot tesz nyári hőségben), a komforthoz a kis szekrénykék, és az olvasólámpa. Egy létra segíti a feljutást a hálószobába, amit menet közben a helyére rögzítünk.

A 4 fős étkező szemben van a bejárattal. Mi itt tanyázunk a legtöbbet, amikor itthon vagyunk. Szívesen nyúlunk egy finom ebéd vagy vacsora után az üléseken, amiket lábrésznél meg lehet hosszabbítani. 4 főnek is nagyon kényelmes itt enni, már többször láttunk vendégül barátokat itt.

Lakóautó guruló garzon - étkező 4 főre
Étkező, nappali, kanapé, de akár ágy is lehet
A nagy ablaktól jó világos, az ülések alatt tárolók, fent pedig végig szekrények, polcok nyelnek el hihetetlen mennyiségű cuccot. Nem elhanyagolható részlet, hogy ezt a részt is át lehet alakítani egy 2 személyes fekvőhellyé. Ehhez csak alacsonyabbra kell állítani az asztalt, rátenni a matracokat, és már el is lehet dőlni.

Szemben máris ott a konyha mosogatóval, gáztűzhellyel, hűtővel, szekrényekkel. A kevés átalakítás egyikét itt csináltuk: egy felnyitható munkapulttal nagyobbítottuk meg a konyhát.

Lakóautó guruló garzon - a konyha, ahol készülnek a finomabbnál finomabb ételeink
Konyha - minden megvan benne, amire csak egy háziasszony vágyhat!

Nagy előnye ennek a résznek, hogy szinte semmiért nem kell evés közben felugrálni, minden egy karnyújtásnyira van!

A másik nagy találmány a tolóajtó, amivel meg tudod felezni az életteret. Így télen csak a lakóautó felét kell fűteni, és a kajaszag sem vándorol hátra.
Lakóautó guruló garzon - a tolóajtóval 2 felé osztható a tér
A tolóajtó lehetővé teszi, hogy csak a lakóautó felét kelljen fűteni, ne vándoroljanak a szagok főzés közben, és el lehessen vonulni egy kicsit

Lakóautó guruló garzon - belső méretek videó 1. rész

A tolóajtó másik oldalán van a gardróbszekrény. Ez eredetileg csak akasztós volt, de mi bepolcoztuk, mert így sokkal több ruha elfér, arról nem is szólva, hogy az akasztós dolgok nem a legpraktikusabbak a vándorlós nomád életben. Ritkán megyünk bálba, esküvőre, nincs szükség öltönyre, ingekre, stb.

Lakóautó guruló garzon - fűtés, gardrób és tükör

A szekrény alatt van a gázzal működő fűtőtest, rögtön szemben pedig ott a teljes alakos tükör, hogy lásd, csini vagy-e. (Lakóautózás télen - fűtésről bővebben itt olvashatsz »)

Jöjjön a fürdőszoba. Ez akkora, mint egy zuhanykabin, amiben elfér a zuhany, a WC, és a mosdókagyló. Szemben a tükrök megnövelik a teret, a tetőablak pedig megoldja a szellőzést.

Lakóautó guruló garzon - fürdőszoba

És végül a nappali, ahol akár 6 ember is elfér az asztalnál, illetve hárman kényelmesen aludhatnak itt, miután átalakítottuk ággyá. Ehhez itt is csak annyit kell tenni, hogy alacsonyabbra kell állítani az asztalt, ráhajtani az ülések alatt található deszkákat. Aztán jöhetnek a matracok, az ágynemű, és jó éjszakát! Lent és fent körben tárolók, polcok és szekrények. Tágas, fényes, jót lehet itt heverészni.

Lakóautó guruló garzon - nappali, 6 személyes étkező, vagy akár fekvőhej 3 főre
Nappali, 6 személyes étkező, vagy akár fekvőhely 3 főre

Lakóautó guruló garzon - belső méretek videó 2. rész

Lakóautó guruló garzon - Kérdések és válaszok

K: Nem túl kicsi?

V: Négyzetméterre igen. Viszont ha kiszámolnád, hogy lakásod/házad hány százalékát használod ki igazán, meglepődnél! Valójában nem egy házzal érdemes összehasonlítani, hanem inkább egy garzonnal, vagy egy szállodai szobával.

A mi tapasztalatunk az, hogy a tér érzet jobban függ a rendtől, tisztaságtól, mint a m²-től. Amikor minden a helyén van, és ki van takarítva (ez utóbbi nagyon kis időt vesz igénybe!), akár duplájára is nőhet a térérzet. Akinek van gyereke, és lépett már rá széthagyott játékokra, az pontosan tudja, miről beszélek.

Ami nagyon fontos még, hogy A TÉR nem a lakáson/házon/lakóautón belül, hanem azon KÍVÜL VAN!

Az úgymond kis tér ösztönöz arra, hogy sok időt tölts házon kívül emberek, események, hobbik, stb. felfedezésével, ismerkedéssel. Egyre érdeklődőbb, nyitottabb leszel, és egyre inkább kifelé fordul a figyelmed a környezetedre, a világra. Figyeld csak meg magad 1-1 hétvégén, amikor pl. a TV előtt "pihensz" ahelyett, hogy a munkás hétköznapok bezártsága után kimozdulnál egy kicsit. No, meg persze ott a főzés, mosás, takarítás, kocsimosás, fűnyírás, stb. mint jó indok az otthon maradásra...

K: Hogy lehet benne elvonulni egy kicsit?

V: Nem sokszor van erre igényünk, de megesik, hogy egyikünk több pihenésre, és kevesebb csatazajra vágyik. Ilyenkor csak behúzzuk a tolóajtót, és máris kész a két szeparé!

K: Hová pakoljátok a cuccaitokat?

V: Amint azt igyekeztem érzékeltetni, mindenütt vannak "szekrények", csak nincs mindegyik szem előtt. A mi lakóautónk nem garázsos, így plusz felszerelésként beszereztünk még egy topbokszot. Kicsit lejjebb felsoroljuk, mi mindent tárolunk alig 15 m²-en!
Lakóautó guruló garzon - lakóautó topboksszal
Joreg, a mi lakóautónk, és a topbox

Amikor kiköltöztünk a nizzai lakásból, eleve 2 felé osztottuk a cuccot. Az egyik/nagyobbik fele volt az, amit nem akartunk berakni a lakóautóba, a másik pedig, amit vinni akartunk. Ezek 2 külön helyre kerültek. Nem tudtunk azonnal átpakolni a lakóautóba, mert még Magyarországon szerelték, így azt sem tudtuk, mi fog beleférni, és mi nem. No, meg az igazat megvallva nem is nagyon volt fogalmunk arról, mekkora lesz a rakodótér.

Még ma is látom magam előtt a cucchalmokat, meg Péter kétségbe esett arcát, mikor végül bepakolásra került a sor. Végül mi magunk is meglepődtünk, mi mindent elnyelt a lakóautó.

Lássuk, mi minden van a lakóautónkban!

• ruha, minimum fejenként 5 pár cipő, kabátok 2 főre, 4 évszakra, papucsok, fejenként 5 (farmer)nadrág, rövidnadrágok, fejenként kb. 15 póló és 3-4 kabát, kettő téli, és két átmeneti
  • törölközök, tisztálkodó szerek
  • vitaminok 6 hónapra
  • 2 szett ágynemű, paplanok, párnák
  • plédek, legalább 4 darab, meleg puha, mert télen nagyon komfortos
  • búvár felszerelés 2 főre: 4 neoprén ruha, búvárszemüveg, pipa és békatalpak
  • teljes kite felszerelés, beleértve a szörfdeszkát is, és a két ejtőernyőt
  • teljes túra felszerelés 2 főre a bakancstól a hátizsákig - ezt használtuk az El Camino zarándok úton; teljes felszerelés, ami hátizsákonként 20 kilót nyom
  • teljes kempingcucc: 2 sátor, matracok, 3 hálózsák, kempingszékek, asztal, kempingfőző, -lámpa, stb., mindenből legalább két darab. A kempingszékből viszont 6 darab van, plusz egy kempingasztal, így nincs akadálya a vendéglátásnak sem.
  • teljes konyha a krumplipucolótól a konyharuhákon át a Zepter edénykészletig (képzeld, még elemes turmixgépünk is van!)
  • élelmiszerkészlet - a legutolsó magyar meggybefőtt tavaly karácsonykor fogyott el… Mindenből pakoltunk alaposan. Keverős pudingpor, rengeteg csigatészta, leveskockák, fűszerek. Legalább 50 kg. Szerintem akkor is elég két hónapra, ha semmi mást nem veszünk, csak lisztet és vizet .
  • irodafelszerelés a laptoptól a filctollakon át a nyomtatóig. Sőt, a mindennap használt laptopokon felül, még egy teljes asztali nagy számítógép is nálunk maradt Nizzából, mert hirtelen nem volt hova tenni. Így monitorostól, egerestől jött velünk, de nem használjuk.
  • 1 halfüstölő berendezés
  • LED lámpák
  • 1 booster, 3 fedélzeti akkumulátor, egy külön, ami az autót indítja, és egy nagy napelem a tetőn. Wifi antenna, hogy mindenhol legyen internet. 2 DVD lejátszó, és egy TV, plusz 2-3 darab táskarádió
  • néhány papír alapú könyv, és több ezer e-book az "esős napokra"
  • felsorolhatatlanul sokféle elektromos kütyü, töltők, elemek, szerszámok és pótalkatrészek. A lakóautóhoz, és a motorhoz is plusz szíjak, szűrők, fékbetétek, gyertyák, mindenből van pótalkatrész.
  • 2 szájharmonika, 2 furulya, és egy klasszikus gitár
  • íjjak, nyilak, fúvócsövek, 2 nagy sport íj és kettő nyílpuska, amivel akár vadászni lehetne, mivel mindkettő távcsöves, és nagy teljesítményű
  • 2 csiráztató torony, amik szinte folyamatosan üzemben vannak
  • 3-4 kamera, mikrofonok, kis aksik, egy diktafon
  • egy nagy összecsukható rámpa a motorhoz
  • 2 tíz literes tartalék benzines kanna, egy a lakóautónak, ami dízel, és egy másik, Rozinante névre hallgató robogónknak, ami benzines
  • partfis, kis seprű és szemeteslapát, felmosóruha, vödör, lavór, és ruhaszárító

...és biztos akad még sok olyan dolog, ami eszünkbe sem jutott felsorolás közben, mint például a piknik hátizsák, szuku-nuku, masszázs olaj, illatos füstölők, tisztítószerek, stb.

Egyszóval mindenünk velünk van amire szükségünk lehet egy kényelmes, tartalmas, szórakoztató és egészséges életmódhoz. Nem esünk hasra benne, minden szépen a helyén van, tárolókban és szekrényekben, általában praktikus szétnyitható, vagy teleszkópos kivitelben.

Gyakorlatilag egy kétszobás lakásban, vagy garzonban sem lenne több minden, nem is szólva egy szállodai szoba felszereltségéről.

És mindez alig 15 m²-en!

Mi az a 4 dolog, amire mindenképp megtanít a lakóautós élet?

1. Rendre,
  2. arra, hogy ne halmozz fel felesleges dolgokat,
  3. használj igazán praktikus eszközöket, amik kihajthatóak, teleszkóposak, vagy több funkciójuk van,
  4. és takarékosságra a vízzel, árammal, gázzal, idővel.

Mit szólsz hozzá? Te el tudod képzelni az életed 15 m²-en? Írd ide a kommentek közé!
lakóautó guruló garzon - El tudod képzelni az életed 15nm-en?