2013. március 20., szerda

Tovább az Úton - La Ciotat

La Ciotat - Marseille - Les Calanques

Indulás: Hyères la Plage – 2013. január 12.
Érkezés: La Ciotat – 2013. január 12.
Távolság: kb. 60 km
Autópálya díjak: 2€ (Hyères → Bandol)

Hyères-ből (ejtsd: ier) autópályán megyünk Bandol-ig (ejtsd: bandol), aztán ismét a tengerpartot követjük. Érintünk több kisebb települést, de túl kicsinek találjuk ezeket a helyeket, ezért haladunk tovább.

Végül megérkezünk La Ciotat-ba (ejtsd: lasziota), ahol leparkolunk a tengerparton, alig pár méterre a víztől. Ezzel újabb megyehatárt lépünk át, és 83-asból 13-asok leszünk.

Mint később kiderül, felettünk az „emeleten” pont egy kemping van remekül fogható wifi-vel, így az online tanfolyamunk folytonossága biztosított.

Iorek a földszinten - kemping az emeleten

"Kint is vagyok, bent is vagyok" - tökéletes wifi vétel

Alig parkolunk le a lakóautónkkal, rögtön egy magyar házaspárba botlunk. Ők a lányukat hozták ki az Aix-en-Provence-i egyetemre, és ha már így adódott, kirándulnak egy kicsit. Kicsit elbeszélgetünk, meghallgatjuk helyzetjelentésüket Marseille-ről, aztán búcsúzunk.
Lakapjuk a robogót az autóról, és irány a belváros. Épp egy ünnep kellős közepébe csöppenünk.

Ünnepi fogadtatás - La Ciotat

Két dologról híres La Ciotat városa:

-         itt találták fel a pétanque (ejtsd: petank) elnevezésű, délen nagyon kedvelt játékot 1910-ben.  pétanque francia eredetű golyójáték. Neve a „mozdulatlan lábak” jelentésű francia pieds tanqués kifejezés szavainak összevonásából származik.

A pétanque "hozzávalói"

A petanque kötelező része a "vita", ami inkább hangos, mint vérmes

Még egy "elengedhetetlen" hozzávaló - ánizsos aperitív

-         itt forgattak filmet a Lumière fivérek, és ennek az évfordulóját ünnepelte a város az érkezésünk napján

Lumière fivérek és a vonat, amely begördül a La Ciotat-i állomásra

La Ciotat – képekben:

La Ciotat - kikötő

La Ciotat - belváros

La Ciotat-i állomáshelyünk a tengerparton

Még csak pár napja  állomásozunk La Ciotat-ban, mikor megérkezik a Mistral (ejtsd: misztrál). Ez az uralkodó széljárás ezen a területen. A szél 5 és 90 km/órás sebességgel képes süvölteni, gyakran több napon keresztül. Már volt egy korábbi élményünk vele, de az nyáron volt, kite-ozás közben, így csak az előnyeit élveztük.

Viszont így januárban sokkal kevésbé vicces a dolog. Akkorákat dob néha a szél az autónkon, hogy csak reménykedni tudunk, hogy nem kapja fel, és viszi magával. Kész szerencse, hogy a marketing-értékesítési online tanfolyamaink napjai nagyjából egybe esnek a szeles időkkel!

A helyieket szemmel láthatólag csak kevésbé akadályozza a széljárás. A legnagyobb forgatagban, és esőben futnak, kerékpároznak, kutyát sétáltatnak, túráznak a parton. Sőt! A szél felkorbácsolja a tengert, óriásiak a hullámok. Kisvártatva hullámlovasok csapatai érkeznek, öltöznek neoprémbe, és irány a víz. Csak halkan jegyzem meg, hogy januárt írunk.

Szörf januárban...

Tojás hajmosásra? – Brrrr!

Még Saint-Raphaël-ben került a kezembe Juta Stepanovics egyik írása (könyv címe) a természetes haj-, és bőrápolásról. A könyv vezérelve, hogy „ne kend magadra, ha nem ennéd meg”. Testünk legnagyobb összefüggő területe a bőrünk, így nagy felületen tudunk méreganyagokat bejuttatni a szervezetünkbe. A baj ott van, hogy míg a gyomrunk képes 2 úton is védekezni, és kiüríteni a számára nem kedvező anyagokat, addig a bőr erre nem képes.

A könyv receptjei inspirálták:

- a házilag készített vitaminos arcolajat, ami remek bőrtisztító szer, valamint
- a nyers tojást, mint sampont gyógynövényes öblítővízzel.

Magamon próbálom ki az új receptet, bár bevallom, túl sok reményt nem fűzök az eredményhez. Kár volt hitetlenkedni. A természet ereje most is bizonyított!

Kirándulások La Ciotat-ból:

-         Bandol / Sanary-sur-Mer / Six-Fours-les-Plages / Seyne-sur-Mer kör:
Robogóval végigjárjuk még egyszer ezt a területet, így teljesen folyamatos  utunk motoros túra része.

Bandol - kikötő

Bandol - kaszino és yacht klub

Piac a kikötőben

Bandol - Városháza LED technológiával megvilágítva

- Marseille:

Franciaország második legnagyobb városában többször megfordulunk. A napokat összeadva több mint egy hetet töltünk itt.

Marseille - Vieux Port (régi kikötő) és a Notre Dame de la Garde bazilika a háttérben

"Marseille - bárhová, csak oda ne!"

A fent idézet felkiáltás francia ismerőseim 100%-ának hagyta el a száját, mikor megemlítettem, hogy vigyenek el Marseille-be. Erre a legelső alkalommal 16 éves koromban került sor, amikor 1 hónapig Nizzában nyaraltam egy francia családnál. azt mondták, bármit kérhetek, de Marseille-be nem visznek el, mert nagyon veszélyes, és nincs is mit látni.

El kellett telnie közel 25 évnek (még leírni is szörnyű, hát még belegondolni!), hogy eljussak Marseille-be.

Kíváncsi vagy a folytatásra? Katt ide: "Marseille- bárhová, csak oda ne!"

- Cassis – a Les Calanques első gyöngyszeme:

A Cassis és Martigues közötti partszakasz a „Les Calanques” (ejtsd: lé kálank) névre hallgat. Ez a sziklafalakkal csipkézett öblös partvidék remek kirándulások helye. Szezonban pedig igazi búvárcsemege.

Cassis kikötő - bár alig van túrista, a kávé így is " euró...

Cassis - egy étterem fala

Les Calanques

Cassis-ról (ejtsd: kasszi), és a Les Calanques beli kirándulásainkról itt olvashatsz: Les Calanques - az öblökkel csipkézett sziklás tengerpart