2013. március 20., szerda

Felnövünk a feladathoz - első önálló állomáshelyünk

Új év - új élet!

Ebben a bejegyzésben arról olvashatsz, hogy:

- Milyen volt az első "önálló" állomáshelyet megtalálni?
- Hogyan végeztünk el egy intenzív online marketing-értékesítési tanfolyamot állandó internet kapcsolat nélkül?
- Milyen egy algafarm vagy épp hogyan "termesztik" a franciák egyik nagy kedvencét, a csigát?

Indulás Saint-Rapahel-ből: 2013. január 3.
Érkezés Hyères Les Palmiers-ba: 2013. január 3.
Távolság: 80 km
Autópálya díjak: 0 euró

Tengerparti apartman - elsőre!

A Saint-Raphael-ben töltött karácsony és szilveszter után továbbindulunk Hyères (ejtsd: hier) és Toulon (ejtsd: tulon) felé. nagy az izgalom, mert eddig még olyan helyeken álltunk meg, amiket ismertünk, és biztonságban tudtuk a lakóautót. Ez az első alkalom, hogy indulás előtt a térképen próbálunk meg belőni egy hosszabb állomásozásra is alkalmas helyet. HyèresLes Palmiers-t (ejtsd: hier lé pálmié) szemeljük ki erre a célra, és nem csalódunk! Guruló garzonunkat a tengerparton parkoljuk le alig pár méterre a víztől. Olyannyira, hogy Iorek első kerekei a homokban állnak. Reggel gyönyörű a kilátás fogad, a parton végezzük majd a testedzést, és este a  hullámok hangja ringat álomba.

Iorek és büszke gazdája az első önálló állomáshelyen - nem is rossz így elsőre!

Apartman tengerre nyíló kilátással

Már tudjuk, hol töltjük az éjszakát, így elindulunk felderíteni a környéket csak úgy gyalogosan, végig a tengerparton. Ekkor derül ki, hogy egy kisebb katonai reptér van a közelben, és épp a francia hadsereg magán területén lépdelünk... Bátraké a szerencse!
Hamar ráakadunk a kis kikötőre, és a kávézóra, ahol megjutalmazzuk magunkat az aznapi "hőstettért".

Másnap Hyères-en a sor. Nem csupán a várost nézzük meg, de találnunk kell egy, illetve több olyan helyet is, ahol van megfelelő sávszélességű internet kapcsolat, és nagyjából az egész napot eltölthetjük. Néhány nap múlva ugyanis kezdődik a marketing-értékesítés témájú online akadémia, amire még 2012-ben iratkoztunk fel. Végül 3 alternatíva is van: egy söröző free wifivel, a McDonalds (nem jött be, túl hangos a zene, és a kamaszok), valamint a Turisztikai Hivatal.

Hyères óváros I.

Hyères óváros II.

Hyères óváros III.

Hyères óváros - Péter kedvenc hentesboltja

"A" hentesbolt - bár húst már csak ritkán eszünk, azért ami jól néz ki, az jól néz ki.

Mivel még csak január eleje van, és tart az iskolai szünet, érződik a városon a karácsony szelleme. Különböző programokkal próbálják lekötni a kicsiket és nagyokat.

Hyères - karácsonyi vásár

Hyeres - jégpálya

Pónilovaglás az óvárosban

És a mi ABSZOLÚT KEDVENCÜNK: artistaképző gyerekeknek. Annyira megtetszett az ötlet, hogy még mi is kedvet kaptunk hozzá. Sajnos, felnőtt kurzus nem indult...

Egy igloo-hoz hasonló sátorban próbálhatják ki a gyerekek milyen a trapézon csüngeni, óriás labdán egyensúlyozni, vagy épp kötéltáncolni.

Kis artista jelöltek

Trapéz gyakorlat - lentről egyszerűbbnek tűnt...

Felgyalogolunk a Hyeres-i várba is, kis bushcraft (ejtsd: buskraft - túlélés erdőben) előzetes gyanánt. Megéri felkapaszkodni, nagyon szép a kilátás:

Hyeres - látkép a várból

Néhány nap múlva költöznünk kell, mert az éttermet, ami mellett parkolunk, felújítják. Néhány kilométerrel arrébb megtaláljuk újabb helyünket Hyeres La Plage-ban. Itt sem kell lemondanunk a tengerpart látványáról.

A változás mindig hoz valami újat, meglepetést. Amíg itt állomásozunk, újabb ismeretséget kötünk. Jean-Marie (ejtsd: zsanmári) egy friss nyugdíjas fogorvos, aki új hobbijának, a stand up paddle-nek (ejtsd: sztend ap pedl - szörfdeszkán állva evezés) hódol minden nap. Szóba elegyedünk, már ismerősként üdvözöljük egymást. Kiderül róla, hogy nagy hajós ember, ezért sokat faggatjuk élményeiről, tapasztalatairól. Ő pedig kívül-belül megnézi magának lakóautónkat, és ellátjuk tanácsokkal, hogy milyet vegyen magának.

Stand up paddle a gyakorlatban. Néhány órás gyakorlással az alapok elsajátíthatóak. Az első 2-3 alkalommal persze többet vagy a vízben, mint a deszkán. Na, ilyenkor kell kitartani még egy kicsit.

Jean-Marie edzés után egy forró, lakóautós kávéval a kézben

Nem messze innen van egy remek bolhapiac, ahol a "kincseken" kívül rendkívül olcsón lehet zöldség-gyümölcsöt beszerezni.

Bár még csak január eleje van, tavaszi idő kényeztet minket. Ezt kihasználva teszünk több motoros túrát is:

- Giens félsziget (ejtsd: zsian) tengerparti piknikkel egybekötve

Giens félsziget

A kabát felesleges, de egy napszemüveg jól jönne!

- La Seyne-sur-Mer / Six-Fours-les-Plages / Sanary-sur-Mer kör:

La Seyne-sur-Mer (ejtsd: la szejnszürmer)
Kagylótelep - La Seyne-sur-Mer

Six-Fours-les-Plages (ejtsd: szifurlépázs) - kikötő

Sanary-sur-Mer (ejtsd: szanariszürmer)

Ebben az időszakban kiég a robogó országúti világítása. Betérünk egy Aprilia szakszervizbe, ahol hosszú perceket vesz igénybe, mire kitalálják, milyen típusú égő való bele (miután beszerezzük, természetesen kiderül, hogy nem jót adtak meg...).
Az égőcsere ára égőstül, munkadíjastul több mint 100 euróra rúg, ezért úgy döntünk, hogy veszünk egy égőt, és kicseréljük magunk. Mivel azonban ehhez a művelethez speciális csavarhúzók kellenek, ez még várat magára.

Irány Toulon!

Hyères-ből csak néhány kilométer Toulon (ejtsd: tulon).

Toulon
L'Opéra de Toulon, le Stade Mayol, Toulon vu du Baou des Quatre Oures, Place de la liberté, les plages du Mourillon, le téléphérique du mont Faron et le Fort Saint-Louis
Toulon-i Operaház, Mayol Stadion, Toulon - látképvu, Place de la liberté (Szabadság tér), Mourillon - strandok, Mont Faron - libegő et Saint-Louis erődítmény

Toulon címere

Toulon
Pozíció Franciaország térképén

Toulon weboldala

Kellemes sétát teszünk az óvárosban, majd a „régi” kikötőben.

Ami viszont már itt szembetűnő, hogy nem csupán yacht-, és halászhajó kikötő van, de nagy tengerészeti is repülőgép anyahajókkal. Sajnos ez a civilek elől elzárt terület, de élelmes vállalkozók szerveznek erre a területre is sétahajózást. Érezhetően átlépünk a szabadidős hajózásból a tengerészet területére.

Toulon-i csendélet - hadihajókkal

--» photos + képaláírások

Hazafelé beugrunk az IKEA-ba is, és megajándékozzuk Iorek-et egy új lábtörlővel. Az olasz határtól indulva Toulon-ban van az első áruháza ennek a svéd láncnak.

Még a Toulon-i Turisztikai Hivatalban (franciául: Office du Tourisme – ejtsd: ofisz dü turizm) tájékozódunk a régióban meglátogatható farmok felől. Ezzel a kérdéssel még gyakran meglepjünk majd a hivatal munkatársait. Egyszerűen nincsenek felkészülve arra, hogy egy turista másra is kíváncsi lehet, mint a múzeumok és műemlékek.

A Turisztikai Hivatal munkatársa próbál segíteni nekünk, utánanéz a dolognak, s végül rálel egy algafarmra.

Algák

Mint kiderül, ez a farm adja a francia algatermelés legjavát. Két generáció viszi az algafarmot. A szülők indították be a tevékenységet. Korábban rózsákkal voltak teli az üvegházaik, de a vágott virágnak kezdett leáldozni, így szükség volt a profilváltásra. Ma már a fiatalok is a vállalkozásban dolgoznak. Az egészet ők négyen viszik.

L'équipe de SPIRULINE DES ILES D'OR
Hárman a négyből

A spirulina (Arthrospira Platensis) egy édesvizi mikroalga, mely a kék algák családjába tartozik. Jelenlegi nevét spirális lakjának köszönheti.

A spirulina az egyik legteljesebb és leggazdagabb élelmiszer, az emberi szervezet megfelelő működéséhez szükséges tápanyagok kiváló szintézise:

- 60% fehérje
       - szinte minden vitamin (B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9, B12, E és K)
       - alapvető zsírsavak (omega 6)
       - ásványi anyagok: kalcium, magnézium, foszfor, kálium, nátrium
       - nyomelemek: króm, vas, réz, magnézium, szelén, cink
       - pigmentek, mint pl. klorofil
       - szénhidrátok és zsírok

A felsorolt tápanyagoknak köszönhetően a spirulinanák vírusölő, fájdalomcsillapító, antioxidáns és antiallergén hatásai vannak.

Bár jelenleg nincs szezonja az algatermesztésnek, a lelkes örökös hosszan mesél, és mindent bemutat töviről hegyire. A látogatás végén kapunk egy kis kóstolót is a „zöld arany”-ból.

Algatenyészet medencében

Az algatenyésztés fázisai:

A szűrés után...
... egy ilyen masszát kapunk

Ezt követi a lecsepegtetés
Így egy gyurma szerű masszát kapunk

Aztán a "gyurmából" spagettiket nyomunk...
... amiket aztán kiszárítunk

Már csak össze kell tördelni....
...éééés, kész! Igy néz ki a végtermék.

Sok tudással, és egy csigafarm címével gazdagabban indulunk tovább.

Hogyan „termesztik” a csigát, a franciák egyik ínyenc ételét?

Escargots de la Dominette
Bébi csigából kulináris ínyencség

Elrobogunk a kapott címre, hogy felderítsük a csigák titkos életét. Sajnos itt is bőven a szezon előtt érkezünk (csak tavasszal kerülnek ki a bébi csigák), így nem sokat látunk a folyamatból.

Elevage en extérieur
Csigafarm

A csigák zöld növényeket (pl. lóhere), és egy speciális élelmet (kalciummal dúsított gabonaliszt keverék) esznek.

Csigaetetés

Ez szintén családi vállalkozás. A csigatenyésztésnél nem állnak meg, különféle formában fel is dolgozzák a „termést”.

Csiga - konyhakészen

Csigabefőtt

Két kellemes és tartalmas hét után Hyères-Toulon indulunk tovább. Következő célállomásunk Marseille. Mivel annyi rosszat hallottunk már Franciaország második legnagyobb városáról, úgy döntünk, hogy 20-30 kilométerrel előtte keresünk állomáshelyet magunknak. Így esik a választásunk La Ciotat-ra.

Milyen, amikor 70-80 km/órás szél fúj napokon keresztül? Mennyire veszélyes végül is Marseille?